петак, 5. јун 2020.

Car Mehmed i Skenderbegova sablja





Car Mehmed
          i
Skenderbegova sablja

(Narodna legjenda)


Čudni glasi dopadnuli
Mehmed caru silenu,
Kako junak Skender-beže
Ima sablju vilenu,

Kojom konja i konjika
Jednim mahom pres'jeca,
I po cijo lakat tvrde
Još zemljice ras'jeca. –

Sultan željom usplamtio
Da tu sablju pribavi,
Da se i on ko delija
Njom u sv'jetu proslavi.

Knjigu piše Skender-begu
I l'jepo ga pozdravi,
Moleć bana da mu svoju
Čudo-sablju otpravi.

Ban milostiv, sablju šalje
Da padiši ugodi:
Tamo - neka krunom slave
Ona i njem’ urodi!

Kad Mehmedu sablja stigla,
Gladi bradu veseo;
Odmah britku pripasao,
B'jesna hata usjeo :

Pa naredi hitrim momcim
Da s’ na konja posjede
Jedan crni rob nevoljni,
I pred njega izvede. –

Momci brzo poslušali,
Brže bili gotovi,
Saletili sinjeg roba
Ko divljiji skotovi.

Kad rob stao na biljegu,
Car po hatu polego,
S daleka se zaigrao,
Britku ćordu potego:

E bi, misliš, i tri roba
Jednim mahom svalio,
Kako bješe zategao
I silno navalio.....

Iza svijeh naramnica
Sto ga snaga podn’jela,
Ošinuo kukavnika,
Nesreća ga odn'jela! –

No gle čuda - divna čuda!
Tko bi s’ tome nadao ?....
Jedva care nješto rane
Bješe robu zadao. –

Rasrdi se poput guje,
Pa u saraj odleti;
Viče divit i hartiju,
Kano sišo s pameti.

Na koljenu knjigu mrži:
“Aramio Skendere,
Od tebe se n’jesam nado -
Take ljute nevjere!

Poslo si mi drugu sablju,
Koja ničem nevalja;
Vraćam ti je-e Bog dao;
Da ti obraz okalja ! –“

Kad na ruke Skender-begu
Sitna knjiga dopala,
Ne bješe ga zar još nigda
Bolja volja spopala.

Brci mu se osmjehuju,
Za uvrjedu nemari;
Neg Mehmedu otpisaje,
Da se junak nejari:

Čestit care! n'jesam krivac
Obraza mi mojega!
Ti tek njesi posjekao
S nevaljastva svojega.

Ako sam ti i poslao
- Od pojasa ćordicu,
Lje, Boga mi!  neposlah ti
Uz nju moju desnicu....

Vjeruj meni, moj devlete,
Sablja slabo pomaže,
Kad u mišci nije snage
Da junaštvo pokaže, - “

Na Cetinju na Blagovijesti 1866.

J. Sundečić 






Нема коментара:

Постави коментар