петак, 20. децембар 2019.

Том. А. Братић - Јован Сундечић српски пјесник (биографија) I дио






Јован Сундечић
српски пјесник

(Приложак биографији и оцјени књижевног рада његовог.)

Написао ТомАБратић

 I дио

Српски је народ велики дјелом и духомјер ево нама још ни пуно стољећекако се је Он пробудио из онога тешког снау који су га нагнали тешки ланци ропствапа је са јуначком мишицом својом раскинуо те тешке ланце и извојевао себи слободуа са генијалношћу ума свога толико је крочио напријед на просвјетном пољуда се он данас може мјерити и са оним народимакоји су вјековима радили на своме умном прогресу. — Међу ону малу четицу првих пионера српске просвјетекоји су са својом пјесничком лиром опјевали дјела својих великих предака и храбрили подмладак српски на рад и витешку борбуспада и омиљени наш пјесник Јован Сундечић.

Јован Сундечић родио се је 24. јуна 1825. године у малом сеоцу Голињеву код Лијевна у БосниПородица његова старином је из Требјесе у Херцеговиниа води своје најближе поријекло од породице Шундићакоја је имала свој посјед у Требјеси код НикшићаНеки од тијех Шундића преселе се у Рисан (Risano) гдје се прозову Шундечићикојој породици и данас има трага у РиснуПошто су Турци освојили Кандијууступе Млечићима територијум Имоцки до Посушјакоје земљиште прозову: „Il novissimo agusto”. Одмах око тог времена пресели се из Рисна у Имоцки Лесо Шундечић и тамо стече велико имањеУнук Лесов родио је оца нашег пјесникаПераа Тодов стриц Филип родио је чувеног архимандрита Шпиридона Шундечићакоји је са вице-адмиралом Сењавином отишао у Русију и кога Јоаким Вуић спомиње у својим „Путешествијима” и Нил Попов у „Дјелима”. Други син ФилиповЈоковјенчао се је са контесом Јанковићкома кћер му Аница Уда се за Јована Бованаи тако Шундечића породица сроди се са јуначком кућом Јанковића и познатим великим добротвором БованомТодов син Перо пресели се у Лијевно и ту са братом Ристом отвори богату трговинуали усљед неке размирице између Фирдуса капетана Љеванског и Сарајевског паше БушатлијеПеро је морао своју фамилију склонити у Голињево код Бушког блатаТу у Голињеву угледао је свијет наш пјесникод оца Пера и матере Илинкекоја је била родом од Богдановића из ВрликеПошто су се ствари умирилеПеро фамилију преведе у Лијевноали су Турци једнако зазирали од његајер им није годило да тако угледна и богата српска породица буде међу њимате су је често узиемиривалиали се је Перо којекако гонио са Турцимаа да би са животом свога сина Јована био сигуранодведе га у Имоцки и ту га остави код својих рођака премда му није било него двије годинеМало посље и сам Перо морао је оставити Лијевнојер ее Турци договоре да га посијеку заједно са братом и све им имање плијенеТо дојави Перу неки пријатељте он са братом једва жив утечеа све њихово велико имањепостане турски плијенТај догађај Јована је немило дирнуоте га се врло добро сјећа. „Уз оца сам ја — вели он — у таком сиромаштву проживио пунијех шест година и свега се и свашта натрпио”¹) –
Јован је још мало дијете показао да ће бити даровитте има и једна епизода из његова дјетињствакоја нас подсјећа на ону са Симом Милутиновпћем и Змајемкада је овај био дијете. ²) Неки старац из Љеванске околице дође у кућу родитеља Јованових и видећи малог Јована рече му мајци: „Послушајпријосретан ти био овај ђетићчувај га добројер ће из њега изаћи велики човјек,” онда га пољуби и дарује му златни цекинПрве своје науке Јован је почео учити у Имоцком код Фрањеваца и то се код њих учио талијанскиа српски и словенски учио га је некакав калуђер из Главинејер у то доба манастири су били средишта наукеа калуђери једини носиоци српске просвјетеИмоцки је имао великог уплива на пјесничку душу Јовановујер се он добро сјећа свога пењања по развалинама старог града Имоте :

Хај колико пута!
У цигломе дану,
Испињах се њему
Горе на топану.“

Имоцки се допао њему готово онакокао што су се Бранку допали Карловци и убаво Стражилово:

Готово сам цјелом
Италијом заша’.
Убавнијег миљка,
Нјесам нигдје наша’,
Мимо раскош-миље
Око Имоцкога
Од старине давне
Гњезда јуначког.”

 Школовање Јованово у фрањевачком самостану јамачно је имало силног уплива и на правац поезије његовеоно је учинило да он постане свом душом одан својој православној вјери и народности српскоја при том да ради и звуке своје лире посвети слози завађене браће Срба и Хрвата. — Зато га данас многи називају „пјесником брацке слоге.“ И заиста он је непрекидно истицао мисао о слози и брацкој заједницикао ни један пјесник и књижевниксве до дана данашњег и то све на штету своје популарностијер се је због тога често пута замјерио и Србима и Хрватимаали он обично на та замјерања велиЈа нијесам persona grata ни код Срба ни код Хрвата....... али ипак нећу оступити до свога гробаод својих народно-политичких начела и назоракоји су најспасоноснији по васколик наш јужни народ.“ —

Јован је у науци напредовао врло доброа уз то је још показао да има дара за цртање и разне резбаријеали на даље школовање и усавршавање готово није могао ни мислитијер за то је требало материјалних среставаа Јованов их отац није имаопошто су му Турци све отелиАли баш када је он довршио своје школовање дође у Имоцки службеним послом ДрБожидар Петрановић и када он види Јована и његову даровитост препоручи оцу да га пошље у манастир Кркуа он ће га одатле препоручити у богословско сјемениште у ЗадарОнда је било узакоњено да сваки учениккоји је намјеравао поћи у Задарску богословијумора у ма којем далматинском манастиру провести једну годину данаради боље спреме у читању и писању славено-српскиа такође и у вјежбању црквеног правилаТако Јован оде 1842. году манастир Кркуа годину дана касније (1843. г.) буде примљен на препоруку ДрБожПетрановића и православно богословско сјемениште у Задар;³) ђе му покархимандрит и професор Атанасије Чурлић одмах промијени презиме од Шундечић у Сундечићте је то и до данас задржаоУ задарској богословији Јован је наставио своју науку са онаком вољомкао што је и започеоа уз то се у то вријеме пробудила у њему и пјесничка жицате прве његове пјесме падају у времену око 1845. годали те су пјесмекао у опће сви почеци свију пјесникабез веће пјесничке вриједностиТи први његови покушаји штампани су у Кузманићевој “Зори далматинској” ђе су штампане и прве пјесме Петра Прерадовића и у њима се јасно огледада њихов ауктор жели ослободити се славено-српског језикаа запјевати чистим српским народним језикомсамо што то није могао на чисто исказатијер је већина нашег духовенства била против Вука — за стари правопис. —

Течајем његова учења у Задрубуде му понуђена обилата помоћ од далматинске владеда иде у Мљетачку Академију умјетности и да се ту усаврши у сликарству или вајарствуали ту понуду он одбијеЊегова пјесничка душа бјеше нашла дивно земаљско бићекоје га је дизало у више сфереу сфере чисте идеалне љубавикоју само тако силно пјесничка душа осјећати можеТо дивно земаљско биће била је Јелисаветакћер Задарског грађанина Марка Никића и Роксанде рођене ЖежељОна је била нашем Јовану оношто је била Данте-у БеатричаПетрарци Лаураа нашем Змају РужицаОна му је из руку истргла сликарску кичицуса којом би можда постао српски Рафаелте је замијенила са пјесничком лиром. —

Не хтјевши Јован оставити своју „изабрану” одбије помоћ далматинске владе за мљетчку Академију и остане у Задруте доврши богословске науке 1848 годТе исте године спјева он пјесму морално-духовног садржаја: „Ананије и Сапфираи то је прва повећа пјесмаса којом се је он усудио изаћи пред читалачку публику.

При концу октобра 1848 годике ожени се и одмах по том ступи он у свјештенички чинте оде у Пероје у Истру за парохијалног капелана и учитеља перојске дјецеУ Пероју су гласније зазвоњели звуци његове лирејер одатле имамо читаву збирку његових пјесамакоје је издао у Задру 1850 годпод именом Срце“. То су већим дијелом лирске пјесме домољубног и алегорична садржајаа имају мотив народних пјесамаОне су сличне како по спољашњој форми тако и по садржају са почетним пјесмама Петра Прерадовићасамо што су у Сундечића углађенији етихови⁴).

У 1850 годбуде премјештен у Жегара 1852 у Скрадингдје је провео као администратор парохије готово до 1854 годЗа вријеме свога боравка на парохијама Јован се је неуморно трудиода се што боље усаврши у богословским наукамате је ради тога у брзо свратио на себе пажњу надлежних власти— духовне и политичке и ове видећида је он способан за нешто вишенего што је рад парохаименују га за професора богословског сјеменишта у Задру при свршетку 1853 годСа добитком професуре Јован је стекао пространије поље за свој рад и хоризонт његова знања знатно се је прошириоа његова пјесничка душа добила је нов полетГотово сви тадашњи српски и хрвацки часописн доносили су његове нјесмеа особито је марљиво радио на: „Српско-далматинском Магазину”. Из тога су доба његове збирке пјесама: „Низ драгоцјеног бисера”, који је по том помножен вишом половином и издан на Цетињу 1866 год.; „Цви јсће” и дивне: „Косовске даворијеи” које су име Јованово метнуле међу имена наших првих лиричара. — Прилике у којима је Јован Сундечић пјевао своје пјесме и вршио своју професорску службубиле су таковеда се он морао бацити и у коло политичке борбејер је још 1855 годпримио се сурадње на службеном листу „Glasniku dalmatinskom”, коме је био и уредник de facto, а АнтКазали pro forma. 1860 годдобије он тај лист са свим у своје рукеза то што је влада у погодби с њим усвојила клаузалу да ће он моћи доносити у „Glasniku“ све оношто буде ишло у интерес нашег народа у Далмацијина темељу чега наш Јован посвети одмах четврту страну „Glasnika” само народној књижевностиЈамачно је влада у овој прилици рачунала на Јованову обљубљеност у народуте је са њиме имала особите комбинацијеали прави пјесник не умије бити продана душа — не умије бити подалзато и Сундечић вољеде оставити листнего слушати за собом узвике „pereat!”, што и учини 1861 годОставка на уређивању „Glasnika”, канда бјеше извукла пјесника из ширег кола политичке борбеали на мјеродавном мјесту она је морала учинити хрђав утисак и пјеснику донијети хрђаве посљедицеа тим прије што се је тада радило на реорганизацији богословског сјемеништакоме је он био професор.

Године 1860 спјева Јован свој познати лирско-дидактички спјев: „Вршидбаза „Album” који је приређиван у славу стогодишњице Андрије КачићаТај је спјев круна све његове појезијеа ремек дјело у нашој књижевнестикоје бриљира у њој напоредо са првим умним производима наших ђенија⁵). Ту пјесник кличе:

Амо браћо с Драве до Балкана,
Са Дунава до Јадранског жала,
Којима је судба намјенила,
Живот и смртславу и невољу,
.................................................
Наше бједе од прастарих доба,
Јест неслога проклета од Бога.“

Годину дана касније Јован Сундечић преведе трагедију „Саула” дјело италијанског пјесника ВАлфијери-акоје по суду културних историка спада у најбоље умне производе тога великога човјека — како га зове дрЈШер. 1863 гизда Сундечић збирку својих патриотских пјесама и покрене белетристични лист „Звијезду”. Ове исте године оде он препородитељу хрвацке књижевности ЛудГајукоји га бијаше позвао још под јесен 1861 да му преда уређивање „Danice” али кад види да би Гај рад био дати му „Narodne Novine” не хтједне се тога примитинего се врати опет у ЗадарОве године изда он први „Народни Календар” за 1863 и 1864 годкао почасни секретар новоустановљене „Matice Dalmatinske” коју је са великијем трудом установио наш дрБожПетрановић.

При свршетку 1863 гпрестане његова катедра при задарској богословији и он остане са свим без службеда трпи највећу оскудицу и да се пати са својом породицомТада га стиже она црна сјенка несрећекоја вјерно прати све велике људеа особито љубимце музаали своје боле сносио је ћуткекао да се је чврсто држао начела француског пјесника: Leconte de Lisbe-a:

„Je ne levrerai pas ma vie a tes huees,
  Je ne danserai pas sur ton treteau banal
  Avec tres istrions et tes prostituees….”

Једва ако је он болове свога срца повјеравао својој лириали их лира није издавалакао тужне звуке увријеђена срцанего као одважне повике јунакакоји јури кроз засједе непријатеља:

Кланац је до кланца
Пун засједа кобних,
А шанац до шанца
Пун душмана злобних:
Јунак дига чело,
Па неће да лута;
Напријед ступа смјело,
Крчећ себи пута...“ —

То су звуци пјесника-јунакакоји и у најкритичнијем часу не страхујенего се бории збиља Сундечић не клону духомнего у најосуднијем часу изда претплатни позив на своју епску пјесму: „Крвава кошуља” и његов народ одазове му се са преко 5000 претплатника — ријетким одзивом и код далеко просвећенијих народа.

Охрабрен он са таким сјајним одзивом и материјално потпомогнут крене он на триумфални пут са МихПавлиновићем и пропутују ТријестЉубљану и све српске и хрвацке земљеНа овоме се путу упознао са познатим хрвацким меценом ЈШтросмајеромса којим је остао у великом пријатељству све до 1894 годинеа те године преузвишени Надбискуп охладнио је према нашем пјесникујер се је овај изразио у “Narodu” против такозваног хрвацког „Државног права”, кога Надбискуп заступаали га ипак Сундечић поштује као правог великана и великог свог добротворама да не стоји с њиме више ни у какву одношају. — Кад је ЈСундечић на овом путу походио у Биограду Књаза МихајилаКњаз му обећа професорско мјестоали када га Књаз црногорски Никола I. позове за свог секретараон се остави накане да иде у Србију за професоранего у октобру 1864 са свим дође на ЦетињеНа Цетињу није био скучен оковима цензурекао у Задруте је уз тешку службу књажевог секретаранаставио и књижевно-просвјетни рад покС Милутиновића и ДМилаковићате га одмах видимође уређује календар „Орлић” за 1865 годод кога је издао седам књига. — У истој овој години Његово Височанство Књаз Никола одликује га орденом Данилова реда Шстепенапошто се бјеше вратио из Прагагдје је купио све што је потребито за државну штампаријуи за малу суму новаца снабдио штампарију са свима потребним справама. —

Када је Сундечић дошао у Црну Гору одмах је видио да сва околица Књажева нагиње к француској и Наполеону ШТа се политика укаже њему врло штетном и ногибељном за Књаза и његову државуте одмах Књазу Николи I. предложи програмкога се имала држати Црна Гора у своме политичком раду и који је концетрисан у ове три тачке : 

1) Најискренији брацки одношаји са Србијом-, 

2) покровитељство Русије и 3) добри и пријатељски одношаји према Аустрији због своје трговине с њоме.

Са тим се је Сундечић осамиоали је ипак одважно војевао за свој програм и успио је само у то вријеме толико да се два владајућа дома српска — Петровићи и Обреновићи окумеДруге тачке његова програма кашње су се оствариле и данас потпуно оправдале програм нашега пјесника који је у оно доба младоме Књазу био све и свасекретарминистарсавјетник и пријатељкао пгго се је исти Књаз у једној прилици о њему изразиоСва је приликада је због овога разлога Сундечић под јесен 1867 годоставио Црну Горуа преселио се БиоградОвај одлазак са Цетиња није пјеснику ни мало био миоа тим прије што је код младог Књаза уживао велико повјерењејер га 1866 бијаше одликовао и са сребрном колајном „за храброст” али је морао одлазити или радити за програмкоји је био у контрасту са његовим начелимаУ Биограду обећају Сундечићу професорско мјесто и одмах му даду платуали су некако са обећатом професуром одуговлачилишто је пјесника страшно љутило ⁶). У томе 1868. годинеКњаз Никола I. са цијелим Сенатом позове га на Цетињекоме се позиву он радо одазове и врати се поново у Црну Горугдје заузме своје старо секретарско мјесто са насловом Дворског секретараТу је пјесник наставио свој прије започети радкрчећи пут просвјети и савјетујући младог Књаза како у просвјетномтако и у политичким стваримаТај његовпо цијело Словенствокорисни рад није могао проћиа да се не примјети и ван граница српских земаљаи збиља руски Цар Александар II. који је знао и цијенио његов успјешни радпошаље му по Књазукада се враћао из Петрограда почетком 1859 годорден свВладимираа сам пак Књаз том истом приликом одликује га дијамантским прстеномТе исте године Српско Учено Друштво изабере га за свога почасног чланаусљед чега је опет био наименован 1893. почасним чланом Краљевске Академије у Биоградуа цетињски Митрополит Иларион Рогановићпризнавајући његове заслугекоје је за православну цркву у Црној Гори стекаопроизведе га на степен протопрезвитера са правом да може носити напрсни крстУ истој 1869 годСундечић буде послан у Бечда се са протом Рајевским посавјетује о саставу штатута за богословску школу на Цетињуте пошто Рајевски не прими његове модификацијеприми налог од Књазада он сам цијели штатут израдикоји је потом од СвСинода у Петрограду прегледан и потпуно одобрен биоВративши се ЈСундечић из Бечапо жељи Књаза Николе оснује он 1870 годлист „Црногорац” који је почео излазити 1871., а посље и књижевни лист „Црногорку” којим је нашао уредника у особи Сима Поповићаданашњег министра просвјете и црквених дјела у Црној Гориа и сам је много радио на тим листовима.

У течају 1871 гододе као пуномоћник црногорске владе у Беч и ту са аустријском владом склопи: 1) Поштанску конвенцију; 2) Конвенцију за узајамно предавање злочинаца у општим кривицама (осим војника); 3) Конвенцију за продају аустријске соли у Црној Гории 4) Одобрење предлога за грађење цесте од Котора до гранпцеи од границе до Цетиња и Ријеке ЦрнојевићаСве је ово било од превелике користи по Црну Горуи то је Сундечић извршио на опће задовољство своје владете га његов витешки Господар Књаз Никола I. одликује крстом Данилова ордена II. ст.; а руски Цар Александар II. подари му бриљантни прстен са сафиромради пјесме испјеване о крштењу Књаза Нашљедника Данилакоје му је исти руски цар био кум.

У мају 1872 годСундечић је ишао на политехничку изложбу у Москвукао црногорски делегатте се је том приликом упознао са многим књижевницима и политичарима славенскимСлавјанско друштво ,,СвЋирила и Методија” у Одеси цијенећи његов благодетни рад за срећу Славенства именовало га је за свога редовног чланаа 1874. упутило му је дивну адресу и послало скупоцјени златни протојерејски крст са ланцем: „Протопресвитеру Јованну Сундечичу оть Его почитателейОдессаАвгуств 1874.“

Усљед прекомјерног политичког и књижевног рада Јован Сундечић веома ослаби физички и канда катастрофа бјеше близуали витешки Господар Црне Горе није пустио пјесникада пропдане под теретом своје тешке службенего му одмах да допуст и материјалну помоћда се опоравите је Сундечвћ безбрижно могао мијењати мјеста у питомом Приморју и лијечити сеАли пошто се никад није могао потпуно опоравитито га је Књаз Никола I. на његову сопствену молбу пензионирао 1874 годса насловом почасног секретараа руски цар-мученик Александар II. узевши у обзир његове радове за опћу срећу свих Славенадодијелио му је доживотну годишњу пенсију од 600 рубаља у сребрукоју мује опет Цар Александар Ш повисио на 800 рубаља. —

И ако је Сундечића прекомјерни рад нагнао у стање мира и здравље му порушиоипак није умукнула његова пјесничка лиранего нас њезини звуци непрестано забављају и загријевају. 1875 годиздаје он фантастичну пјесму: „Нови пакао” којој је узео за мото: „Indi un altro vallon mi fu scoverto”из Дантове „Divina comedia,” а 1877. познату легенду: „Кула Баја Пивљанина” која се одликује како лакоћом стиха тако и са вјерним описом јуначког карактера Бајова и његове МилицеГод 1882. издао је збирку пјесама: „Љубав и Цвијеће“ и 1883. епски спјев: „Анђелија Косорића”.

 У 1884-ој годпјесник дочека тако велику жалосткојој је ријетко наћи примјерајер му неумитна смрт покоси два синаВелимира и Перадокторанда московског факултетау цвијету њихове младостиДа би јадни отац растјерао преголему тугу рањеног срца свогаприхватио је у старачке руке своју лируи сад она лирачији су звуци звоњели као глас витезакоји без страха јури у редове непријетеља отаџбине својеодаде нам тугу пјесникова срца и заплака сеал тако тужно и жалоснода се у тузи остарјелог пјесника и наше срце болно цијепаТако постаде: „Тужна књига” или „Одисаји родитељског срца” збирка пјесама пуних тугекоја у нама буди живо саучешће и тугуза изгубљеним породом пјесниковимУ тој су књизи и пјесме Пера Сундечићакоје је тужни отац прикупио и на свијет издао ⁷).

Године 1886 буде Сундечић послан у Римкао нарочити изасланик и пуномоћник црногорске владеда склопи конвенцију између своје владе и римске столице (куријео установљењу римокатоличке епископије у БаруТу конвенцију склопио јепотписао и ратифицирао Сундечић са кардиналом ЛЈакобинијем на велико задовољство своје владете га за то папа Лав ХШ одликује велекрстом (grand croa) свГргура Великог, а Књаз Никола I окити га II степеном Књаз-Данилова реда по новоме штатуту. ⁸) Најзад његове прси краси и бронзана медаља из рата за ослобођење од 1875—78 г., коју је добио у име награде за неку врло деликатну мисијуа 1897 одликован је од српског Краља редом свСаве I степеномОд 1885 до 1888 годспјевао је ЈСунддчић више омањих пјесамамеђу којима су особито дивне Идиличне елегије”188 спјев „Сјетва” која сада чини једну цјелину са “Вршидбом.“

Год. 1893 од њега имамо више пригодницакао о прослави Гундулићевој и стогодишњици Симе Милутиновићаа те истс годице излази и његов зборник еротичких пјесама: „Миље и Омиље” — највећа збирка пјесама те врстешто је има у српској литератури.

Год. 1896 Сундечић је спјевао три пригодницекоје су пјесниково име пронијеле и прославиле по свему свијетуТо су Химна“ о крунисању руског цара Николе II у Москвикоју је руска журналистика на свој језик превела и са врло симпатичним ријечима пропратила; „Пригодница о вјеридби Књагињице Јелене са италијанским Краљевићем Викторомкоја је пјеснику стекла велики глас у Италијии „Славоспјеви у славу двјестогодишњице Владајућег Дома Црногорског Петровић-Његошкоја се одликује са бујношћу израза и љепотом стиха.⁹) — Вриједна је спомена и Сундечићева „Просвјета” и лист за цркву и школукоји је он уређивао од 1892—1895 годи била је нашла великог одзива код свега Словенстваа особито у Русијите су најбољи руски журнали поклањали јој пажњу доносећи рецензије о њој. —

Са приложком биографији Јована Сундечићаза сада смо готовиа сад треба да се осврнемона његову појезијујер досада смо само ређали његова пјесничка дјела хронолошким редомкако су на свијет издаванабез опширнијих напомена о њима.¹º)


                                                                      II дио




“Луча” бр. 7-8 1897.







Нема коментара:

Постави коментар