понедељак, 15. август 2022.

Петар Сундечић - Тамничарка

 




 

Тамничарка

(Балата.)

 

Ој, онамо гдје вечером

С минарета високога:

Алл-ил-алахоџа риче,

Те призивље свеца свога;

 

И гдје но се горди Стамбол

Над Босфором огледује,

И природа гдје се увјек

Рај-осмјехом осмјехује:

 

У забитина камену

Зидине се старе бјеле,

Попут вите у горици

Осамљене древне јеле, —

 

Ту је њекад кула била:

Сад тамница мрачна то је:

Нити цвјеће ту мирише,

Нити славуј пјесму поје:

 

Мјесто цвјећабрштан расте;

Мјесто пјесмесузе рони,

Сузе рони тамничарка,

Е је љути удес гони...

 

Па јој суза сузу тјера

Низ блиједо лице оно,

Те овако да нариче

Заупило чедо боно:

 

Ој, сузице горке моје:

Три године да вас лије

Бједно око, — а још руке

Да вас сбрише нигдје није!

 

Ој, уздаси тешки моји:

Нико више вас не чује,

Да се овдје на ме бједну

Сиротицу, вај! смилује...

 

Без уфања ево живим,

Као цвијет без росице:

Нити чујем каква гласа,

Ни далеке гдје пјесмице!...

 

Од свакога остављена:

Већ милости за ме нема,

Те клонулом овом тјелу

Гробница се тужна спрема!

 

Па вијори кад зазвижде,

Силни громи кад се оре:

Весела сам, — е час чекам

Ове стјене да соборе;

 

Под гомилом од камења

Страшном смрћу да изданем :

Сузе литипрса бити,

Већ једанпут да престанем!

 

Алолуја брзо пр’jeђе:

Жарко сунцце опет сине;

Природа се опет смије;

Опет славуј пјесме вине:

 

И тада ми горке сузе

Низ блиједо груну лице:

Е се сјетим родног мјеста,

Родног цвјећа и травице;

 

Уз горицу кад се пењах,

По простору кад се шетах,

И румену зору када

Лаком пјесмом вазда сретах. —

 

Ох! тад имах оца, браћу;

Алпадоше сви у боју:

Од злотворака јунаци

Домовину бранећ своју ...

 

А мајка ми још за рана

У гробницу тамну леже:

Те ја тако остах сама,

Док ми душман запе мреже:

 

Што не хтједох да окаљам

Свету сјенку злата свога...“

Ово речедушу пусти,

И вину се пред свог Бога ...

 

И сунашце један зрачак

Утиснуло у тамницу:

Алледену у њој нашло

Тамничарку невољницу! —

 

У Котору 1879.

 










Нема коментара:

Постави коментар